Nema Vegasa do Las Vegasa

Kad na 11.000 km od Portugala uđeš u grad čiji centar izgleda kao da ste u LIsabonu, a službeni jezici su portugalski i kineski izgleda ti da si zalutao.
Od 1557 pa sve do 1999 portugalska kolonija. Poslednja evropska kolonija
u Aziji. sa specijalnim statusom u okviru Kine (kao i Hongkong).

centar starog grada

Najnaseljenije područje na svetu sa oko 582.000 stanovnika na svega 29,5 km2.
Treća zemlja na svetu po GDP po stanovniku (odmah iza Švajcarske i Singapura). 8,5 puta više od Srbije.  I sve to uz pad GDP – 4,5 % u 2018.

Makao centar

Taipa

Stari grad se nalazi na poluostrvu Makao. Sa njim su spojena i ostrva Taipa (na kojem su najveće kockarnice na svetu) i Koloane.

U Beogradu sam jedno vreme često išao u kineski restoran Makao. Najveća kockarnica u jugoistočnoj Evropi otvorena u jednom novijem šoping molu nosi
to ime. Nisam u njoj bio.  Ne pratim engleske  fudbalske treće lige niti jurim Blek Džeka.

kockarnica u hotelu Studio city

U pripremi za put video sam da je Makao prestigao Las Vegas kad je u pitanju prihod od kockanja. Danas je taj prihod preko 7 puta veći. Drugi kazino na svetu po veličini je Venecijan Makao, a među prvih 10 je 6 sa Taipe. Iz Vegasa je samo njihov Venecijan na 6. mestu. Najveće hotele-kockarnice na Taipi drži firma Sands iz Las Vegasa.
Osim postojećih velikih hotela uveliko se gradi još nekoliko, a prostora ima, tako da ne mogu ni da zamislim koliko će ih biti za desetak godina

grade se novi hoteli

Stigao sam na Makao međunarodni aerodrom letom iz Tajpeja. Nakon kraće carinske procedure ušao sam u autobus hotela koji je čekao na parkingu. Svi veći hoteli-kockarnice imaju beplatan prevoz od aerodrome do hotela za svoje putnike. Niko ne kontroliše rezervacije pa možete ići kojim želite, ali ćete stići do hotela gde ide autobus.

Hotel Studio City

hotel Studio city

Smeštaj sam imao u hotelu Studio City.  Namenjen prvenstveno za posete roditelja sa decom. I bilo je mnogo dece.

Pogled iz sobe hotela.

Tu je tematski Park legendarnih heroja Worner Brosa (Supermen, Spajdermen, Fantom, Munja, Akvamen, petao Sofronije i drugi).

Park legendarnih heroja u hotelu Studio city

Restorani sa igračkama. Poslastičarnice. Deca se mogu zabavljati dok roditelji kockaju. Porodična idila.

Poslastičarnica i radnje za decu

Deo sa virtualnim igrama svih vrsta.

automati sa igrama

Kotai Strip

Svi glavni hoteli su u Kotai Stripu.  Od Parsien-a do Venetian-a postoji pešačka veza kao i sa hotelima sa druge strane Stripa City of Dreams, Wyns i nekih drugih.

U Vegasu sam na recepciji dobio program besplatnih atrakcija u svim hotelima prema danima i terminima tako da sam mogao da biram šta mi je interesantno. U Makau u hotelu možete dobiti samo satnicu besplatnih prevoza između hotela na Taipi ili do starog grada, aerodroma, luke i slično.

hotel Parisien Makao

Osoblje svih hotela je izuzetno ljubazno. Ako pitate za nešto neće Vam samo reći već će vas i odvesti gde treba. U početku sam mislio da to rade radi napojnice, ali sam ubrzo shvatio da napojnicu uopšte ne očekuju. To mi se desilo u nekoliko hotela, tako da se radi o obrascu ponašanja prema gostima.

Recepcija u Parizijenu.
Najveća kockarnica u Makau je u hotelu Venecijan. Meni se više svidela atmosfera ispred hotela.

Zabavni program

U Vegasu se svakog dana održava ogroman broj zabavnih programa. One najpopularnije morate rezervisati bar nekoliko dana ili čak nedelja ranije. U Makau smo to veče videli reklame samo za program pariskog Crazy Horsa u hotelu Parizijen.

Početna scenografja za program Crazy Horsea

Program je bio malo stariji, ali odličan. Kako nikad u Parizu nisam bio u Crazy Horse-u (U Lidu, Molin Rouge-u i drugima sam bio više puta), obradovala me je ova prilika. Požurio sam da na vreme kupim karte. Posebno jer su mi rekli da je program veoma popularan. Toliko da je bilo popunjeno skoro 20% mesta.

hotel Parizijen

Atmosfera u Las Vegasu je raspojasana opuštenost. Svi smatraju da se moraju ponašati ludo kad su tu. Video sam odlične predstave u kafićima tokom dana. Vesele i raspoložene ljude. U kockarnicama iznad stolova plešu golišave lepotice. U jednoj sam video najavu za striptiz na pultu iznad stolova.

Kimono od porcelana delo Prosperitet Caroline Chan 2019.

E, pa svega toga u Makau nema. Ili bar ja nisam video. Svi su nekako ukočeni.
Atmosfera u kockarnicama je kao u biblioteci. U nekim posebnim delovima gde se verovatno kockalo za veće pare bila je tišina kao na šahovskom turniru, a na ulazu je stajalo nekolio čuvara.
Naravno, i ovde ima onih zaraženih kockarskim ludilom. Prepoznaješ ih po sumanutom izgledu lica. Izgubljeni u kalkulacijama kako se izvući iz gliba novim trošenjem para.

U hotelima je mnogo luksuzih radnji kao da ste na Champs Eliseeys ili na V aveniji. Verovatno ima kupaca, jer ih ne bi bilo toliko. Teško da su to sve dobitnici na kocki, već sigurno bogati ljudi iz Kine, Singapura i okolnih zemalja ovde dolaze u kocku i u kupovinu. Ne mogu reći da muški kockaju, a žene kupuju, jer sam u kockarnicama čini mi se video više žena nego muškaraca.

hotel Venetcijan

ČItao sam kasnije da je prostitucija legalizovana. Ja to nisam video. Verovatno se trude da se to bude nenametljivo, jer žele da privuku porodične ljude, pa su taj deo negde sklonili za one koje takva zabava interesuje.
Moj boravak od jednog dana i noći je sigurno prekratak da bih dobro upoznao Makao. Stekao sam neke dojmove koje ovde prenosim.

Makao stari grad

Ulazak preko mosta sa Taipe u Macau

Sa Taipe do starog grada se dolazi autobusom za desetak minuta vožnje. Koliko sam čitao nekad je tu bila i carina, ali sada se slobodno prolazi bez kontrole.

I u starom gradu dominiraju grandiozni hoteli sa kockarnicama.
U gradu ima mnogo detalja koji potvrđuju dugogodišnje portugalsko prisustvo. Ulice u centru, parkovi…
Park Vasco da Gamma

Kako je najstariji deo grada na uzbrdici koju presecaju široke ulice, česti su nadvožni pešački prelazi sa jedne na drugu stranu. Na jednom takvom prelazu ulice našao sam se direktno u popularnom lokalnom restoranu. Tu sam shvatio da se nisam vratio u Evropu, već sam još uvek u Kini.

Jelovnici su bili na kineskom, bez prevoda na portugalski ili engleski (kao na putokazima desno). Jedva sam se nekako sporazumeo. Negde su pronašli jelovnik sa malim slikama i šturim engleskim tekstom. Umesto da poručim nešto standardno odlučio sam da probam neki lokalni specijalitet.

Ručak. Ptičice i škampi.

Tako sam dobio nogice, odreske od grudi i duguljaste kosti neke ptičice. Bio sam strpljiv i dosta toga pojeo, ali nogice mi nisu nikako išle, pa su ostale nepojedene. Venecuelansko pivo mi je pomoglo da taj okus brzo sperem. Kako kažu junaci iz serija o preživljavanju dobio sam novu proteinsku snagu za dalju šetnju gradom.

Ove ptice prodaju u gradu, ali to nisu one koje sam ručao.

Nakon šetnje centrom seo sam u besplatni autobus i vratio se u hotel. Preuzeo deponovane stvari i uputio se drugim autobusom u luku Cotai.