Grad bez voznog reda

Hongkog (香港) Grad sa oko 7,5 miliona stanovnika. Smešten na svega 1.104 km2 (Srbija 88.361 km2).  Jedno od najnaseljenijih područja na svetu. Godišnje ga poseti oko 20 puta više turista nego Srbiju. Hong Kong /engl./ ima najveći broj solitera visokih preko 150m na svetu (317). Daleko više nego Njujork, Dubai, Tokio i Šangaj koji ga slede. Prema švedskim izvorima (geoba.se) osmi prema dužini očekivane dužine života sa preko 82 godine (Srbija 107. Sa 76).

pogled na Kovlunsko poluostrvo sa doka br. 9

Od kraja Prvog Opijumskog rata (1842.) britanska kolonija. Posle II Opijumskog rata proširena na poluostrvo Kavlun. Krajem 19 veka ugovorom o lizingu na 99 godina nastavljeno britansko upravljanje, pripojeno ostrvo Lantau i tzv. Nove teritorije na severu.. 1997 godine vraćen Kini pod parolom “jedna zemlja, dva sistema”. Planirano je da će Hong Kong u narednih 50 godina uživati visoki stepen autonomije, sem u spoljnim poslovima i odbrani.

Pogled na ostrvo Hong Kong

Ovde živi velik broj disidenata koji su se sklonili iz Kine nakon revolucije 1949. Britanski uticaj je naravno i dalje veoma velik. U tome i u činjenici da se radi o tradicionalno buntovnom kraju leže uzroci današnjih problema sa demonstracijama.

Pogled iz Hong Konga na Kovlun.

Putovanje u Hong Kong sam planirao mesecima unapred i povoljno kupio avio karte, ali kako se polazak približavao  situacija je bila sve toplija. Počelo je sa demonstracijama protiv predloga gradskog zakona o izručenju osuđenih građana u kopnenu Kinu. Kad je to povučeno, protiv brutalnosti policije. Čak je nekoliko dana u augustu bio okupiran hongkonški aerodrom. Srećom blokada aerodroma je rešena. Uveden je novi režim ulaska (samo sa avionskom kartom) pa je bilo prilično izvesno da će aerodrom raditi. Hotelski smeštaj je u međuvremenu pojeftinio, pa sam promenio rezervaciju.

pogled na Hong Kong iz luke

Dolazak

U Hong Kong sam putovao iz Makao-a. Privlačilo me je da vidim najduži most preko mora na svetu. Dug 55 kilometara smenjuje se sa podmorskim tunelom. Prilikom posete poluostrvu Makao ustanovio sam da mi treba previše vremena
da dođem do autobusne stanice i kasnije do Hong Konga, pa sam odlučio da brzim brodom sa Taipe diektno putujem do Hong Konga. Nisam znao šta da očekujem u Hong Kongu. Dok ne vidim situaciju bolje da ne putujem mnogo
po gradu.

u gradu

Iz luke sam taksijem otišao do nedalekog hotela. Taksista me je ostavio u pogrešnom hotelu. Srećom nije bilo daleko od pravog hotela, ali trebalo je
preći na drugu stranu ulice. Recepcioner je hteo pozvati drugi taksi ali je
bellboy video priliku za napojnicu i poveo me tih stotinjak metara pešice.
Na kraju je i recepcioner išao sa nama.
Srećom direktor hotela nije bilo na radnom mestu, jer bi me verovatno i on pratio! Turista je sve manje u gradu.

soliteri u Hong Kongu

Nadao sam se da je hotel u mirnom kraju šta se tiče demonstracija, jer sam shvatio da su najveće demonstracije na strani poluostrva Kavlun. Na recepciji su me demantovali. Većina demonstracija je prolazilo baš našom ulicom. Sutradan
je bila 70 godišnjica kineske revolucije, pa su se očekivali nemiri iako javno okupljanje nije bilo odobreno

Romantična soba u hongkongškom hotelu. Između ostalog nude I besplatno korišćenje lokalnog mobilnog telefona dok ste prijavljeni u hotelu.

Gradski prevoz u Hong Kongu je veoma dobro organizovan i koristi ga preko 90% stanovnika. Nisam imao prilike da se vozim metroom koji dnevno prevozi preko 3 miliona putnika, jer sam morao žuriti da bar nešto vidim od grada. Jedinstvene tramvaje na sprat sam samo video u prolazu na ulicama. Jedino sam se vozio uspinjačom kojom sam  se spustio sa vidikovca iznad grada.  Planirao sam boravak u ovom gradu 2 dana i jednu noć. Prema aktualnoj situaciji nije bilo prilike da se to vreme dobro iskoristi.

jedinstveni tramvaji na sprat

Lajt šou u luci Viktorija

Priblžavalo se veče. Požurio sam na dok 9 u luci sa željom da ulovim živopisni brod Aqua Luna pre početka predstave Simfonija svetlosti koju izvode na soliterima uz obalu na obe strane. Bilo bi lepo da je vidm sa broda. Nisam uspeo, Broda nije bilo čitavih sat vremena, a vreme plovidbe je oko 45 minuta. Kako je bilo sve manje turista i vožnje su se proredile.

@putopisanje

Victoria harbur Light Show Hong Kong 2019.

♬ original sound – Goran pops
Pa ipak, sa doka se odlično videla ova Igra svetlosti, a čula se I neka domaća muzika sa razglasa. Ovaj spektakl svetlosnih i laserskih zraka se održava svako veče na 45 solitera sa obe strane Viktorija luke u međusobnoj sihronizaciii. Traje 14 minuta. Nalazi se u Ginesovoj knjizi kao najveći svetski svetlosno zvučni šou.

Dočekao sam i brodić Bilo nas je svega nekoliko i manja grupica nemačkih turista. Dvaput su mi ponovili cenu. Verovatno sam im izgledao jadno na kraju 15-dnevnog putovanja Kinom, Tajvanom, Makaom i sad Hongkongom.

Aqua Luna brod za krstarenje

Udobno sam se smestio u fotelju na gornjoj palubi i naručio domaće crno vino. Nije bilo loše. Soliteri su naravno i dalje bili osvetljeni, samo nije bilo sihronizovanog programa kao pre. Uživao sam u pogledu i u ranojesenjoj večeri.

Uživo na demonstracijama

demonstracije u Kovlunskoj luci.

Na Kovlunsku stranu nismo pristali, šta je obično u programu, ali smo polako klizili uz dok na kojem su šetali demonstranti. Za razliku od nas u koloni “1 od 5 miliona” u Beogradu subotom popodne, ovi su svi bili pretežno mladi.

@putopisanje

Hong Kong mirne demonstracije 1.10.2019.

♬ original sound – Goran pops

Demonstracije su tradicija Hong Konga kroz više vekova. Sve je delovalo mirno i simpatično. Ljudi su se kretali držeći se za ruke kao da plešu neko kolo. Gledajući detaljne televizijske izveštaje shvatio sam da postoje grupe koje iskorištavaju ovo ispoljavanje volje za svoje svrhe i radikalnim potezima izazivaju reakcije policije i vlasti. Da bi time ojačali dalje demonstracije.

Light show

Šta će sutra biti s nama?

Kad smo se vratili u luku već je bilo 22 h. Iako sam čitao mnogo predloga za noćni provod nije mi billo do toga. Našao sam na internetu aktualne verodostojne izvore informacija o situaciji oko demonstracija i to sam pratio. Jednostavno, u takvoj situaciji čovek se ne može opustiti i misliti samo na zabavu.

U toku noći su nam iz uprave hotela ispod vrata stavili obaveštenje da se taj dan očekuju demonstracije. Njihova preporuka ako putujemo da na aerodrom krenemo najmanje 6 sati pre polaska.

Poruka sa recepcije hotela.

Ujutro sam probao da rezervišem taksi do aerodroma, ali su sve lokalne agencije odgovarale da s obzirom na nesigurnu situaciju na mogu garantovati prevoz. Iako sam let imao tek posle ponoći bio sam zabrinut.

pogled sa Vidikovca na luku Viktorija

Većina tržnih centara su objavili da taj dan neće raditi, a već od jutra je zatvoreno desetak stanica metroa. Odlučio sam da se odjavim iz hotela i da odem do glavne železničke stanice odakle ima brzi voz do aerodroma.  Tamo se može i čekirati prtljag za let isto kao na aerodromu.

taksijem do Vidikovca

Kako je let bio tek iza ponoći čekiranje je bilo moguće tek nakon 13h. Srećom ima javno skladište za prtljag. Tu su mi rekli da ne mogu da garantuju da ću moći da preuzmem prtljag ako dođe do blokade stanice što se desilo pre desetak dana. Pitao sam od kojeg vremena je tada počela blokada stanice. Rekli su mi da je to bilo oko 13h. Odlučio sam da rizikujem.

Vidikovac

Ostavio sam prtljag i taksijem krenuo na vidikovac iznad grada. Nekad su ga zvali Vikotorijin vidikovac, a sad kažu samo Peak /Vidikovac/.

Vidikovac je na vrhu četverospratne građevine pune prodavnica i restorana,

Za pola sata ugodne vožnje stigli smo na vrh. Hteo sam zadržati taksi da bih bio siguran da imam varijantu za povratak, ali mi je taksista pokazao red drugih koji su gore čekali putnike i rekao da za to nema problema. I nije bilo. Vratio sam se uspinjačom.

Pogled sa vidikovca je spektakularan i pored slabije vidljivosti.
Sa druge strane brda nalaze se brojna bogataška imanja poput ovog.
U muzeju voštanih figura sa starim prijateljem. Mnogo je pozdravio Tanju. Najbolju evropsku znanstvenu novinarku 2015. Ona je jedna od retkih koji redovno čitaju sve ove putopise.
Pogled iz starinske žićare (radi od davne 1888.)

Železnička stanica je normalno radila kad sam se vratio. Jedino vozovi nisu stajali na nekim stanicama na Kovlunskom delu.

Nikad ranije na aerodromu

Stigao sam na aerodrom preko 12 sati pre polaska aviona. Bio je prepun putnika koji su zauzeli sve stolice, a mnogi su sedeli i na podu. Srećom tu je bilo nekoliko veoma dobrih restorana, pa sam nadoknadio ono šta nisam stigao u gradu. Hrana je bila veoma ukusna.

jedan od kineskih restorana na aerodromu
za početak ručka topla voda, punjena testenina, pa čorbe uz prirodne sokove

Kako je vreme prolazilo gužva na aerodromu se smanjila. U međuvremenu sam video da neki autobusi redovno voze. Na kraju je došlo vreme za polazak kući. Avion je kao i obično bio pun. Brzo sam se uspavao.